Megatrendit
Maailmanlaajuiset muutokset muokkaavat pitkällä aikavälillä toimintaympäristöämme. Huomioimme Olvi-konsernin liiketoimintaan vaikuttavien megatrendien tuomat haasteet ja mahdollisuudet. Strategiamme ja vastuullisen liiketoimintatapamme kautta luomme tulevaisuutta tämän päivän valinnoilla. Megatrendit ovat huomioitu myös vastuullisuustyömme painopisteissä.
Kestävä kehitys ja vastuulliset toimintatavat
Vaikutukset:
- Odotukset vastuullisuudelle syvenevät ja sen merkitys kasvaa
- Sidosryhmämme odottavat läpinäkyvyyttä, luotettavuutta ja turvallisuutta läpi arvoketjun; vastuullinen liiketoimintamalli on tulevan menestyksen edellytys
- Kuluttajia kiinnostaa erityisesti tuotteiden hiilijalanjälki
- Sääntely ja raportointivelvollisuudet lisääntyvät, vastuullisuusarvioiden merkitys kasvaa
- Luonnonvarojen niukkuus edellyttää resurssitehokkuutta ja ilmastonmuutokseen
sopeutumista, kiertotaloudesta tulee välttämättömyys - Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät selvemmin; ilmasto lämpenee, luontokato
kiihtyy ja äärimmäiset sääolosuhteet yleistyvät - Vastuullisten teknologioiden kehitys etenee
Vastauksemme:
- Teemme vaikuttavaa vastuullisuustyötä kehittämällä toimintaamme ja koko arvoketjuamme kestävän kehityksen mukaisesti yhdessä kumppaneidemme kanssa
- Huomioimme odotukset tuotteissamme, toiminnassamme ja viestinnässämme
- Arvioimme oman toiminnan ympäristövaikutuksia ja vähennämme päästöjä
- Varmistamme materiaalien kierrätettävyyden ja lisäämme kiertotalouden hyödyntämistä
niissä - Arvioimme ilmastonmuutoksen vaikutuksia toimintaamme riskien ja mahdollisuuksien
kautta. - Vähennämme omalta osaltamme ympäristökriisiä ja osallistumme ekologiseen
jälleenrakennukseen - Investoimme ympäristöystävälliseen tuotantoteknologiaan sekä panostamme sosiaalisen vastuullisuuden näkökohtien huomioimiseen ja toimintamme läpinäkyvyyteen
- Edistämme paikallista elinvoimaisuutta
Digitalisaatio
Vaikutukset:
- Tiedon ja datan määrät kasvavat luoden datataloutta ja digitaalisia ekosysteemejä lisäten samalla tiedon jakamista läpi arvoketjun
- Automaatio, robotiikka ja tekoäly haastavat tapaa toimia ja lisäävät tehokkuutta
- Digitalisaatio nopeuttaa teknologian muutosta ja muokkaa toimintamalleja
- Teknologiasta ja datasta tulee osa arkeamme, jolloin jatkuvan osaamisen kehittämisen tarve korostuu
- Digitalisaatio ja sosiaalinen media näkyvät kuluttaja- ja asiakaskäyttäytymisessä;
helppous, läpinäkyvyys ja nopeus korostuvat - Fyysinen ja virtuaalinen maailma lähentyvät ja digitaaliset alustat lisääntyvät läpi arvoketjun
Vastauksemme:
- Digitalisaatio on osa strategiaamme, jolla varmistamme tulevaisuuden kilpailukyvyn ja
muutoskyvykkyyden - Panostamme datan hallintaan ja hyödyntämiseen sekä ennakoivaan tiedolla johtamiseen niin omassa toiminnassa kuin läpi arvoketjun
- Hyödynnämme eri kanavia ja vuorovaikutteisuutta kuluttajaviestinnässä sekä paremman asiakaskokemuksen luomisessa
- Varmistamme henkilöstön osaamisen ja integroimme digitaalisuuden osaksi työtämme
Globalisaatio ja maailmantalous
Vaikutukset:
- Globaalit, nopeat muutokset vaikuttavat paikallisiin toimintaedellytyksiin
- Geopoliittiset jännitteet lisääntyvät
- Pitkät hankintaketjut ovat entistä haavoittuvampia ja
paikallisten hankintojen määrä lisääntyy - Trendit ja tuoteideat leviävät nopeasti; markkinat yhdentyvät
- Kansainväliset suuryritykset vahvistuvat ja paikalliset toimijat ovat haastajia
- Pandemiat, epidemiat ja mielenterveysongelmat lisääntyvät
- Ihmisoikeusnäkökulmat korostuvat osana kestävän kehityksen edistämistä
- Maailman väestön kokonaismäärä kasvaa, vaikka tietyillä alueilla väestö vähenee, samalla maahanmuutto ja pakolaisten määrä lisääntyvät ja kaupungistuminen jatkuu
- Ihmisten elinikä nousee, ikääntyneen väestön osuus kasvaa ja huoltosuhde heikkenee
- Vaurastumisen kehitys heikentyy ja väestön taloudellinen
eriarvoisuus kasvaa
Vastauksemme:
- Keskitymme valituille markkinoille ja erottaudumme niillä paikallisuudella, mutta vahvistamme samalla kykyä toimia tehokkaana ja uskottavana kansainvälisenä toimijana
- Seuraamme globaaleja trendejä ja muutoksia sekä vastaamme niihin ketterillä toimintamalleilla ja
tuotekehityksellä - Varmistamme materiaalien hintojen ja saatavuuden ennakoitavuutta
- Kehitämme riskienhallintaa ja skenaariotyötä sekä toiminnan jatkuvuuden turvaamista kestävän kehityksen näkökulmat huomioiden
- Kehitämme valmiuksia monimuotoisemman ja heterogeenisemman työvoiman johtamiseen
Muutokset kuluttajakäyttäytymisessä
Vaikutukset:
- Luonnollisuus, terveellisyys, yksilöllisyys, vastuullisuus ja tuotteen alkuperä korostuvat valinnoissa
- Tuotteiden elinikä lyhenee, kun trendit globalisoituvat ja
leviävät nopeammin - Kuluttajaryhmät polarisoituvat, kuluttaminen personoituu ja arvopohjaistuu, myös laatu- ja hintatietoisuus jakavat kuluttajia
- Yhden hengen kotitaloudet lisääntyvät
- Hybridiostaminen kasvaa, jolloin fyysisen ja digitaalisen ostamisen suhde muuttuu korostaen ostamisen helppoutta ja nopeutta ja lisäten mahdollisuuksia verkkokaupassa
- Ostopäätökset perustuvat yhä enemmän vertaisarviointeihin ja suositteluihin
- Kuluttajien ostovoimaa ja -käyttäytymistä vähentää inflaation aiheuttama käytettävissä olevien varojen lasku
Vastauksemme:
- Lisäämme kuluttajaymmärrystä sekä kehitämme markkinointia, myyntiä ja brändejä tunnettavuutta, ostokäyttäytymistä ja ostosuositteluja tukevasti
- Panostamme tuoteinnovaatioihin ja uusiin tuotesegmentteihin sekä huomioimme trendit mauissa, raaka-aineissa ja pakkauksissa
- Kiinnitämme huomiota ihmisten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin
- Huomioimme uusien kuluttajaryhmien ja pakkauskokojen luomat mahdollisuudet
- Kehitämme monikanavaista myyntiä hybridiostamista tukevasti
- Kehitämme uusia tuote- ja palvelukonsepteja sekä tuotetiedon saatavuutta
- Kehitämme tuotanto- ja logistiikkaprosessin hallintaa säilyttääksemme tehokkuuden tuotemäärien kasvaessa polarisoitumisen ja yksiköllisyyden vuoksi